19th-century Greek Theatre Actresses

Μόλις στα τέλη του 19ου αιώνα άρχισαν να εμφανίζονται στη θεατρική σκηνή της Ελλάδος Ελληνίδες ηθοποιοί και, παράλληλα, να χαίρουν της εκτιμήσεως και του θαυμασμού του κοινού. Ως τότε οι γυναίκες ηθοποιοί π ου εμφανίζονταν στην ελληνική θεατρική σκηνή στην πλειοψηφία τους ήταν ξένης καταγωγής. Πράγμα που δεν μας προκαλεί εντύπωση δεδομένης της προκατάληψης γύρω από το επάγγελμα, αλλά και, γενικότερα, οι γυναίκες εκείνη την εποχή ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένες. Μάλιστα, όσες ασχολούνταν με το εν λόγω επάγγελμα ήταν συνήθως νυμφευμένες με κάποιον ηθοποιό, θιασάρχη κλπ .

Ακολουθεί μία επισκόπηση των πρώτων Ελληνίδων ηθοποιών που κατείχαν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κατά τον 19ο και ως τις αρχές του 20ο αιώνα στις θεατρικές σκηνές της χώρας. Αξιοσημείωτα είναι δύο σημεία: αφενός, ο βεντετισμός που επικρατεί εκείνη την εποχή – οι πρωταγωνίστριες βρίσκονται στο επίκεντρο και γι’ αυτές πηγαίνει το κοινό στο θέατρο – αφετέρου, οι ακραίες αντιδράσεις του κοινού για χάρη τους!

evangelia_paraskevopoulou                                              book_8206_book_image_1

Οι δύο πρώτες πρωταγωνίστριες του ελληνικού θεάτρου ήταν οι: Ευαγγελία Παρασκευοπούλου και Αικατερίνη Βερώνη, μάλιστα, δίχασαν το κοινό, το οποίο είχε χωρισθεί σε “Παρασκευοπουλιστές” και σε “Βερωνιστές”. Στον τύπο της εποχής (1893) αναφέρεται ότι και οι δύο έκαναν πρεμιέρα την ίδια μέρα το ίδιο έργο! (Πρόκειται για το θεατρικό έργο “Φαύστα” του Βερναρδάκη). Μάλιστα, μετά το τέλος των παραστάσεων οι παθιασμένοι θαυμαστές τους συναντήθηκαν στην πλατεία Ομονοίας και κατέληξαν σε συμπλοκή! (Βέβαια, το γεγονός αυτό δε θα έπρεπε να μας προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι το θεατρόφιλο κοινό ήταν, εκείνη την εποχή, ως επί το πλείστον, άνδρες και, φυσικά, δεν υπήρχαν αθλητικοί ποδοσφαιρικοί όμιλοι, ως είθισται σήμερα, για να εκτονώνουν την έξτρα ενέργειά τους)

ccvb
                   Μαρίκα Κοτοπούλη

Την αμέσως επόμενη περίοδο (τέλη 19ου – αρχές 20ου αιώνα) εξακολουθεί να επικρατεί ο βεντετισμός στο θέατρο και να μεσουρανούν και πάλι δύο πρωταγωνίστριες, οι οπ οίες δίχασαν και αυτές με τη σειρά τους το κοινό. Πρόκειται για τις: γλυκιά Κυβέλη Ανδριανού και σοβαρή Μαρίκα Κοτοπούλη. Εδώ πλέον ο διχασμός του κοινού ξεφεύγει απ ό τις θεατρικές προτιμήσεις και μεταβαίνει στο χώρο της πολιτικής, δηλαδή, οι πολιτικές πεποιθήσεις των δύο αυτών ηθοποιών είχαν επηρεάσει και τη δημοτικότητά τους την περίοδο του Εθνικού Διχασμού! Όπου οι βενιζελικοί ήταν με την Κυβέλη και οι αντιβενιζελικοί με τη Μαρίκα Κοτοπούλη. Και, φυσικά, δεν έλειπαν τα επεισόδια μεταξύ των θαυμαστών μετά από τις παραστάσεις! (Ούτε ποδοσφαιρικός αγώνας να ήταν! Αλλά, από την άλλη, ήταν εύλογο να συμβαίνουν αυτά, καθώς το θέατρο εκείνη την εποχή ήταν η μοναδική κοινωνική εκδήλωση των κατοίκων της πρωτεύουσας).

kiveli03
Κυβέλη Ανδριανού

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε κι ένα περιστατικό (κους-κους) που μας έρχεται από τις εφημερίδες της εποχής και διαφωτίζει, εν πολλοίς, τα πράγματα. Καθώς, η Κυβέλη ήταν μικρότερη σε ηλικία, είχε θεωρηθεί ότι εκείνη έπρεπε να παρευρεθή πρώτη σε παράσταση της αντιπάλου της Μαρίκας. Πήγε, λοιπόν, η Κυβέλη ντυμένη με την καθιερωμένη δυτική ενδυμασία που είχαν υιοθετήσει οι κοπέλες της πρωτεύουσας – μακρύ φουντωτό φόρεμα και καπέλο, μόνο που… το καπέλο της ήταν τόσο ψηλό, μα τόσο ψηλό, που τόσες σειρές πίσω από αυτήν έβλεπαν αυτό και όχι την πρωταγωνίστρια της σκηνής. (Πφ! Είμαστε κι εμείς οι γυναίκες ώρες ώρες βρε παιδί μου). Όπως και να ‘χει και η Μ. Κοτοπούλη δεν καταδέχτηκε να πάει να δει παράσταση της Κυβέλης. Ωστόσο, ήρθε κάποια στιγμή εκεί στη δύση της καριέρας τους και η πολυπόθητη συνεργασία τους (1932-1934)! Όταν θιγμένες απ ό την απόφαση του υπουργείου να ιδρύσει Εθνικό Θέατρο αφήνοντάς τες έξω απ ό αυτό αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους! (Αυτές οι ιδιοτροπίες των stars!)

Αυτές ήταν οι πρώτες Ελληνίδες ηθοποιοί – βεντέτες, Stars της εποχής τους, εργαζόμενες κυρίως στο χώρο του θεάτρου (αν και κάποιες από αυτές είχαν μια πρώτη επαφή με τον “νεογιλό” τότε ελληνικό κινηματογράφο, δουλειές από τις οποίες, δυστυχώς, δεν σώζεται τίποτα ή σχεδόν τίποτα). Έπειτα, ο βεντετισμός θα περιοριστεί – ως ένα βαθμό – στο θέατρο και θα μεταφερθεί στην μεγάλη οθόνη…

Τα φιλιά μου!

Ε.Α.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s