«Dunkirk» by Christopher Nolan – A Review…

Δουνκέρκη…  μία άκρως ενδιαφέρουσα προσέγγιση του ιστορικού γεγονότος από τον Nolan. Την είδαμε και σας σημειώνουμε τα prons & cons.

Η δική μας ματιά

Μία δραματική ταινία που διαπραγματεύεται ένα μέρος ενός πολεμικού γεγονότος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.  Το πρώτο άξιο λόγου σημείο είναι πως δεν εμφανίζεται πουθενά ένας εχθρός. Ο εχθρός  (Third Reich) επιτίθεται, αλλά εμείς βλέπουμε μόνο τις καταστροφές και τις δυσκολίες που προκαλεί στους συμμάχους, βλέπουμε μόνο πώς προσπαθούν οι συμμαχικές δυνάμεις να διασωθούν από τα πυρά του εχθρού…

Αυτό που δείχνει να ενδιαφέρει τον Nolan είναι να εστιάσει στην εκκένωση της Δουνκέρκης και μέσω αυτής να φωτίσει ζητήματα, όπως αυτό του αισθήματος της συλλογικής ευθύνης (τα ιδιωτικά πλεούμενα που επανδρώνονται, οι Γάλλοι σύμμαχοι που οφείλουν να διασώσουν οι Άγγλοι), της ατομικής επιβίωσης (η προσπάθεια του κάθε στρατιώτη να επιβίωση), της έννοιας του ηρωισμού (οι μικρότερες ή μεγαλύτερες ηρωικές πράξεις των πρωταγωνιστών).

Δεν πρόκειται, λοιπόν, για μια ταινία με εντυπωσιακές – επικές μάχες, με μεγάλη ιστορική πιστότητα και φαντασμαγορία, όπως συχνά βλέπουμε σε κλασικές αμερικανιές (ως είθισται να λέμε). Προς αυτή την κατεύθυνση του σκηνοθέτη συνέβαλε και  ο ιστορικός σύμβουλος της ταινίας, Τζόσουα Λεβάιν, ο οποίος τονίζει ότι η εκκένωση της Δουνκέρκης αποτελεί ένα τεράστιο γεγονός διεθνούς σημασίας, γιατί εάν ο βρετανικός στρατός είχε αποδεκατιστεί ή αιχμαλωτιστεί σε εκείνο το σημείο, η Βρετανία θα είχε σχεδόν εξαναγκαστεί να παραδοθεί, αλλάζοντας έτσι το ρου της ιστορίας.

Δεν είναι εξάλλου τυχαίο, ότι η φαινομενικά αδύνατη διάσωση του βρετανικού στρατού έμεινε γνωστή ως το «Θαύμα της Δουνκέρκης», αλλά και ένα από τα βασικά λάθη του Χίτλερ, ο οποίος σταμάτησε τις επιθέσεις δια ξηράς για τρεις μέρες, προσφέροντας στους Βρετανούς τον απαραίτητο χρόνο για να δράσουν, (ο Winston Churchill ευελπιστούσε στη διάσωση 30.000-40.000 Βρετανών και τελικά διασώθηκαν περίπου 338.000 στρατιώτες από τους 400.000 που βρίσκονταν εγκλωβισμένοι στις γαλλικές ακτές της Δουνκέρκης).

Αν και πολλοί εξαίρουν τις αερομαχίες ως ένα από τα δυνατά χαρτιά της ταινίας, εμάς δεν μας εντυπωσίασαν ιδιαίτερα λόγω της ποσοτικής έλλειψης αυτών, συγκριτικά με τα ιστορικά στοιχεία.  Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα καινοτόμα σκηνοθετικά στοιχεία που εφαρμόστηκαν σε αυτές (τα οποία αναλύονται διεξοδικότερα στη συνέχεια).  Εμείς περισσότερο εντυπωσιαστήκαμε από τα επεισόδια στη θάλασσα, θεωρώντας τα ως τα πλέον πιο εντυπωσιακά καθώς συνδύαζαν καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα: ένταση, αγωνία, συγκίνηση, φαντασμαγορία.

Στα μειονεκτήματα της ταινίας συγκαταλέγεται, επίσης, και η παράληψη ορισμένων βασικών εχθροπραξιών πριν την εκκένωση και καθώς και την άτακτη υποχώρηση. Αν συμπεριλάμβανε και αυτά σε μία ταινία διάρκειας περισσότερων των 106 λεπτών, τότε θα μπορούσε να γίνει λόγος για ένα πραγματικό Masterpiece!  Ωστόσο, η ιδιαίτερη ματιά του σε μια ιστορικού περιεχομένου ταινίας και η πορεία του ως τώρα ως σκηνοθέτη, θεωρούμε ότι θα πρέπει να του χαρίσει ένα Oscar, ίσως να είναι τώρα, λοιπόν, η δική του στιγμή…

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ…

Για το ιστορικό γεγονός:

Mάιος-Ιούνιος του 1940: περίπου 400.000 στρατιώτες των συμμαχικών δυνάμεων (Αγγλία, Γαλλία, Βελγίο) εγκλωβίζονται από το τρίτο Ράιχ στις ακτές της Μάγχης, έπειτα από μία εβδομάδα εχθροπραξιών επί ξηράς. Λίγες ημέρες αργότερα περίπου 338.000 Άγγλοι στρατιώτες και σύμμαχοι μεταφέρονται στα παράλια της Αγγλίας με τη συμβολή  περίπου 833 ιδιωτικών πλεούμενων, η όλη επιχείρηση ονομάστηκε Dynamo.

images

Δηλώσεις σκηνοθέτη:

«Ήθελα για πολλά χρόνια να παρουσιάσω τα γεγονότα της ιστορίας, από τη γη, τη θάλασσα και τον αέρα. Ιδωμένα δηλαδή από τους ανθρώπους που βρίσκονταν στην παραλία, από εκείνους που έρχονταν να βοηθήσουν με τα σκάφη τους, αλλά και από τους πιλότους που προσπαθούσαν να τους προστατεύσουν από ψηλά.»

Για τα γυρίσματα της ταινίας:

Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στην Γαλλία, την Ολλανδία, την Μεγάλη Βρετανία και το Los Angels, έγιναν με έναν συνδυασμό καμερών IMAX® και φιλμ 65mm, ο συνδυασμός αυτός συνέβαλλε στη λήψη εντυπωσιακών πανοραμικών πλάνων και, παράλληλα, στη δημιουργία αμεσότητας και έντονης συναισθηματικής φόρτισης. Καινοτομίες: Ο Νταν Σασάκι σχεδίασε έναν περιστρεφόμενο φακό τύπου periscope που του επέτρεψε να χωρέσει κάθετα τη μεγάλη κάμερα IMAX στον περιορισμένο χώρο ενός cockpit μονοθέσιου αεροπλάνου. Με τον τρόπο αυτό μπορούσαν να κινηματογραφήσουν το οπτικό πεδίο του πιλότου, τη στιγμή που κοιτάζει το τζάμι του αεροπλάνου. Ο Άντι Μακ Κλάσκι δημιούργησε μια πλατφόρμα που να επιτρέπει στην IMAX κάμερα να τοποθετείται με ασφάλεια στο Yak.

Ο αφηγηματικός χωροχρόνος χωρίζεται σε τρία σημεία -γη- θάλασσα – αέρα, ακολουθώντας τον  χρόνο που χρειάστηκε το κάθε σώμα στρατού στην επιχείρηση Dynamo: ο στρατός ξηράς χρειάστηκε να περιμένει μία ολόκληρη εβδομάδα στις γαλλικές ακτές, για το ναυτικό η όλη ιστορία ήταν υπόθεση μιας ημέρας, ενώ για τους πιλότους των αεροσκαφών μία ώρα ήταν υπεραρκετή. Με τον τρόπο αυτό ο Νόλαν «φωτίζει» το προσωπικό ταξίδι κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά, σε όποιο σημείο κι αν βρίσκεται (γη-θάλασσα- αέρα).

MV5BN2VhMGY3YWQtMGYwZC00ZmM5LTg2MzgtZGRlNWQ2MGE2MTNiXkEyXkFqcGdeQXVyMjM4OTI2MTU@._V1_

ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΑΝ ΣΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ…

Ένα από τα πρώτα πράγματα που έπρεπε να κάνουν για την προετοιμασία των γυρισμάτων στην ιστορική παραλία ήταν να ψάξουν εξονυχιστικά την περιοχή για τυχόν χειροβομβίδες που μπορεί να βρίσκονταν ακόμα θαμμένες στην άμμο. Και έπειτα να αναπαραστήσουν το ιστορικό σκηνικό. Η παραλία της Δουνκέρκης είναι εξαιρετικά ρηχή, καθιστώντας αδύνατο για τα μεγάλα πλοία να προσεγγίσουν ακτή. Έτσι, οι στρατιώτες στοιβάχτηκαν σ’ αυτόν τον στενό κυματοθραύστη, περιμένοντας τη σωτηρία τους.

Οι καιρικές συνθήκες  ήταν ένα ακόμα εμπόδιο που δημιούργησε πολλά προβλήματα και στο script της ταινίας.

Καθώς δεν ήταν εφικτό να γίνουν όλα τα γυρίσματα στα νερά της Μάγχης ή του Ijsselmeer. Κάποια από αυτά πραγματοποιήθηκαν στο Stage 16 στο στούντιο της Warner Bros., που διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες δεξαμενές νερού στον κόσμο. Εκεί έγιναν τα γυρίσματα στους εσωτερικούς χώρους πλοίων. Κάποια εξωτερικά έγιναν και στη λίμνη Falls Lake στα Universal Studios, όπου μεταξύ άλλων, προκλήθηκε η βύθιση και ενός πλοίου αξίας 120.000 λιρών.

Ακόμα ένα δύσκολο εγχείρημα ήταν αυτό του ενδυματολόγου Τζέφρι Κούρλαντ. Ο ίδιος έκανε εκτεταμένες έρευνες (παρακολούθησε παλιά δελτία ειδήσεων, με σημαντικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα της εποχής). Η κύρια πρόκληση για την ομάδα του Κούρλαντ ήταν ότι κάθε στολή έπρεπε να ραφτεί από το μηδέν. Η παραγωγή δεν νοίκιασε κανένα ρούχο γιατί φοβήθηκε ότι μπορεί να καταστρέφονταν κατά τη διάρκεια των δύσκολων γυρισμάτων.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Κρίστοφερ Νόλαν
Διανομή: Φιόν Γουάιτχεντ, Τομ Γκλιν-Κάρνι, Τζακ Λόουντεν, Χάρι Στάιλς, Ανιουρίν Μπαρνάρντ, Τζέιμς Ντ’Άρσι, Μπάρι Κέογκαν, Κένεθ Μπράνα, Κίλιαν Μέρφι, Μαρκ Ράιλανς, Τομ Χάρντι
Φωτογραφία: Χόιτε Βαν Χόιτεμα
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Νέιθαν Κρόλεϊ
Μοντάζ: Λι Σμιθ
Μουσική: Χανς Ζίμερ
Κοστούμια: Τζέφρι Κέρλαντ
Έτος Παραγωγής: 2017
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Γαλλία, Η.Π.Α.
Διάρκεια: 106 λεπτά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s