Η απαρχή της θεατρικής σκηνοθεσίας (μέρος δ’)

Οι περιπτώσεις των Adolphe Appia & Eduard Gordon Craig

Οι δυο τους έθεσαν τα πρώτα θεμέλια της μοντέρνας σκηνογραφία.

220px-Adolphe_Appia_002

            Ο Adolphe Appia ήταν Ελβετός θεωρητικός του θεάτρου και σκηνογράφος. Έκανε τα σημαντικότερα πειράματα στο χώρο του συμβολισμού με την αξιοποίηση του ηλεκτρικού φωτός ως οπτική μουσική επένδυση, τα οποία αξιοποίησε στη σκηνική ερμηνεία των έργων του  Richard Wagner. Θεωρεί ότι ο ηθοποιός είναι ερμηνευτής.  Στις παραστάσεις του προσπάθησε έτσι να πετύχει μια πλήρη και αρμονική σύζευξημουσική, όπως την ονόμαζετων διάφορων στοιχείων μιας θεατρικής παράστασης (όγκοι, χρώματα, ήχοι). Οι θεωρίες του βρίσκονται στα διάφορα βιβλία του,  Η σκηνοθεσία του βαγκνερικού δράματος (1895), Η μουσική και η σκηνοθεσία (1899), Το ζωντανό έργο τέχνης (1921) κ.α. και έχουν ασκήσει μεγάλη επίδραση, ακόμα και έμμεση, στους σύγχρονους σκηνοθέτες.

          Ο Eduard Gordon Craig ήταν γιος της δημοφιλής ηθοποιού, Ellen Terry, και στο θίασό της έκανε την 1η του σημαντική  πρακτική εμπειρία ως σχεδιαστής (αφηρημένη σκηνογραφία). Σχεδίασε έργα για τον Otto Brahm στο Βερολίνο, για την Eleonora Duse στη Φλωρεντία και για το ΜΑΤ (Moscow Art Theatr).

220px-Gordon_Craig

Είναι ο εμπνευστής της θεωρίας της υπερμαριονέτας, σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο ηθοποιός δεν έχει «εγώ», αλλά είναι σε θέση να εκτελεί όλες απαιτήσεις της παράστασης. Στα θεωρητικά του κείμενα, Η τέχνη του θεάτρου (1905), Μάσκα, κ.α. προβάλλεται για πρώτη φορά η ιδέα της υποβάθμισης του συγγραφέα στο θέατρο και η καθιέρωση του σκηνοθέτη ως κεντρικού άξονα της θεατρικής δημιουργίας, υποβαθμίζοντας, ταυτόχρονα,  και το ρόλο του συγγραφέα, καθώς πιστεύει ότι ο λόγος είναι ένα μόνο από τα στοιχεία της θεατρικής τέχνης. Τέλος, θεωρεί ότι ο θεατής πηγαίνει στο θέατρο για να δει το έργο και όχι να το ακούσει. Οι αντιλήψεις του, αν και αμφισβητήθηκαν την  περίοδο που έδρασε, ωστόσο,  δημιούργησαν το ιδεολογικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο στηρίχθηκε η ηγεμονία του σκηνοθέτη τον 20ο αιώνα, μετά τον Α’ παγκόσμιο.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s